Tutoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest Tutoring?
Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem. Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę” na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.
Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Jednak podczas tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go dziedziny wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie oprócz poszerzania wiedzy student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.
Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności . Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
O programie tutoringu
Celem programu Kierowanie Rozwojem Aktywności Badawczej (KRAB) jest wprowadzenie na Wydziale Biologii UAM tutoringu jako spersonalizowanej metody edukacji. Pierwsza edycja programu odbyła się w roku akademickim 2017/2018. W chwili obecnej pośród kadry dydaktyczno-naukowej Wydziału Biologii UAM znajduje się 50 certyfikowanych Tutorów Akademickich. W roku 2019 Wydział Biologii UAM uzyskał akredytację tutorską potwierdzającą wysoki poziom prowadzonych tutoriali. Do tej pory z programu skorzystało ponad 100 studentów.
Tutorzy
prof. UAM dr hab. Anita Szwed
Instytut Biologii i Ewolucji Człowieka, Wydział Biologii
W ramach akademickiego tutoringu naukowego staram się rozwijać u studentów umiejętność krytycznego i twórczego myślenia oraz dyskusji w obszarach związanych z moimi zainteresowaniami naukowymi, ale również otwarta jestem na zgłębianie nowych obszarów naukowych. W ramach tutoriali (naszych spotkań) wspólnie będziemy poszukiwać Twojego celu oraz możliwości realizacji Twoich zainteresowań w obszarze biologii. Wielu moich Tutee dzięki udziale w projekcie KRAB odważyło się na przełamanie swoich barier i już na pierwszym roku studiów reprezentowało Wydział Biologii UAM na konferencjach i sympozjach studenckich, prowadziło warsztaty w ramach Nocy Biologów, a nawet stawiało swoje pierwsze kroki w przygotowaniu artykułu naukowego.. Dla mnie tutoring zawsze jest niesamowitą przygodą intelektualną, która opiera się na relacji Tutor-Tutee.
Jako nauczyciel akademicki staram się przybliżyć studentom tajniki funkcjonowania ludzkiego organizmu w kontekście działania układu hormonalnego i nerwowego oraz ich roli w zachowaniu homeostazy. Prowadzę wykłady, konwersatoria i warsztaty m.in. dla studentów biologii, biofizyki i pedagogiki. Każdy, nawet najtrudniejszy temat, staram się przekazać w niekonwencjonalny, przystępny i interesujący sposób. Wiedzę teoretyczną zwykle odnoszę do praktycznych przykładów, co ułatwia słuchaczom zrozumienie zawiłości funkcjonowania organizmu człowieka.
Mojemu życiu zawsze towarzyszy rodzina i muzyka. Uwielbiam pracę w ogrodzie i podróże.
W tym roku akademickim jestem tutorem dla studentów:
Alan Fyda, kierunek studiów: Biotechnologia
618295713
Skontaktuj się z koordynatorem programu KRAB
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692