Tutoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2024/25
Czym jest Tutoring?
Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem. Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę” na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.
Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Jednak podczas tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go dziedziny wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie oprócz poszerzania wiedzy student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.
Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności . Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
O programie tutoringu
Celem programu Kierowanie Rozwojem Aktywności Badawczej (KRAB) jest wprowadzenie na Wydziale Biologii UAM tutoringu jako spersonalizowanej metody edukacji. Pierwsza edycja programu odbyła się w roku akademickim 2017/2018. W chwili obecnej pośród kadry dydaktyczno-naukowej Wydziału Biologii UAM znajduje się 50 certyfikowanych Tutorów Akademickich. W roku 2019 Wydział Biologii UAM uzyskał akredytację tutorską potwierdzającą wysoki poziom prowadzonych tutoriali. Do tej pory z programu skorzystało ponad 100 studentów.
Tutorzy
Prof. UAM dr Agnieszka Knopik-Skrocka
Zakład Biologii Komórki, Instytut Biologii Eksperymentalnej
jestem nauczycielem akademickim i mam to szczęście, iż mogę realizować swoją pasję - dzielić się ze studentami wiedzą i doświadczeniem. Moje zainteresowania naukowo-dydaktyczne skupiają się w szczególności wokół biologii, genetyki i immunologii nowotworów oraz „zdobyczy” biologii molekularnej i biotechnologii w opracowywaniu nowych strategii diagnostycznych i terapeutycznych. Zarówno moje autorskie przedmioty, większość publikacji (tutaj je znajdziesz: ORCID 0000-0002-4424-685X), prace dyplomowe, którymi do tej pory kierowałam, czy ostatnio realizowany ze studentką grant ABSG dotyczą w/w obszarów nauki.
Jako certyfikowany tutor oraz akredytowany praktyk tutoringu zrealizowałam z tutees ponad 15 procesów tutorskich. Współtworząc Radę ds. tutoringu i mentoringu WB, ciągle podejmuję różne działania skupiające się na rozwoju idei edukacji spersonalizowanej na WB. Mogę z pełnym przekonaniem stwierdzić, iż tutoring stwarza wspaniałą przestrzeń zarówno do naukowego, jak i osobistego rozwoju studentów. Efekty pracy tutora z tutee mogą być różne (publikacja, wystąpienie konferencyjne, wykłady podczas wydarzeń popularno-naukowych). Jednak nie do przecenienia jest zbudowanie relacji tutee-tutor opartej na autentyczności i wzajemnym zaufaniu oraz gotowość studentów do podejmowania nowych wyzwań i dostrzeżenie tego, że dzięki swoim działaniom mają wpływ na rzeczywistość.
Droga Studentko/ Drogi Studencie,
Tutoring może uchylić drzwi do pięknej przygody jaką jest odkrywanie biologicznych tajemnic. To wspólna wędrówka tutee-tutor, jak „po nitce do kłębka”. Jeśli mamy podobne zainteresowania naukowe i czujesz, że warto wyruszyć we wspólną podróż po nową wiedzę zapraszam serdecznie do współpracy.
Uwaga! Tutoring będzie realizowany w semestrze zimowym.
W tym roku akademickim jestem tutorem dla studentów:
Krzysztof Królikowski, kierunek studiów: Biotechnologia
Paulina Sawiak, kierunek studiów: Biotechnologia
618295823
Skontaktuj się z koordynatorem programu KRAB
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692